Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Kołaczycach
Nawigacja
ZSPiG

Szkoła

Historia szkoły

Dla nauczycieli

Dla uczniów

Dla rodziców

Dokumenty szkolne

Zajęcia pozalekcyjne

Klasy

Wydarzenia

Sukcesy

Szkoły partnerskie

Konkursy

Opieka zdrowotna

Orlik 2012

Przedmiotowy system oceniania

Plan lekcji

Vademecum wiedzy

Biblioteka szkolna

Świetlica szkolna

Projekty Edukacyjne

Gazetki szkolne

Nasza gmina, powiat

Kontakt

Szkolna Metamorfoza

Losowa fotografia
Pomóż
Język polski -Konkurs

Zadania konkursowe

 

I  ZESTAW

 

1. Ułóż w porządku alfabetycznym wyrazy pokrewne do wyrazu rzecz.

rzeczownik, rzeczywistość, niedorzeczny, rzecz, rzeczpospolita, nierzeczywisty, przyrzeczenie, rzecznik, rzeczownikowy, rzeczywisty, rzeczywiście, rzeczowy, rzeczowo, nierzeczowy, nierzeczowo

 

2.Co to jest? Zapisz odpowiedź bez błędu.

-wypełnia dziurę w zębie:....................(om)

-dziewczyna z jasnymi włosami:......................(on)

-pierwsza szkolna książka:.................................(en)

-„pożywienie” każdego auta:...............................(en)

 

3.Dobierz wyrazy pokrewne, tak żeby ą wymieniało się na ę,  ę na ą.

wąchać-..................................... wąż-.....................

sprzęt-........................................gęś-......................

książka-......................................dąb-......................

wiązać-................... ......              pięć-.........................

kęs-..............................              zębaty-.....................

 

4.Ułóż w porządku alfabetycznym wyrazy pokrewne do wyrazu rzecz.

 

rzeczownik, rzeczywistość, niedorzeczny, rzecz, rzeczpospolita, nierzeczywisty, przyrzeczenie, rzecznik, rzeczownikowy, rzeczywisty, rzeczywiście, rzeczowy, rzeczowo, nierzeczowy, nierzeczowo

 

 

 

II ZESTAW

 

GDZIE POSTAWIĆ PRZECINEK ??? 

 

Zadanie polega na tym, aby podać wszystkie spójniki i zaimki,  przed którymi stawiamy przecinki  i wszystkie spójniki i zaimki,

 przed którymi nie należy stawiać przecinków.

 

Skorzystaj ze słownika ortograficznego z zasadami pisowni

lub z poradnika interpunkcyjnego.

 

III ZESTAW

Uzupełnij tekst kolorowymi przecinkami.

 

          

 

IV ZESTAW

 

Czy wiesz, co to jest Nagroda Nobla?

Czy znasz laureatów Nagrody Nobla?

 

Pierwsze zadanie polega na podaniu informacji o Nagrodzie Nobla – co to jest, kiedy i gdzie się ją nadaje, od kogo pochodzi idea nagrody i fundusze na nią?

 

Drugie zadanie: Kto z wybitnych Polaków otrzymał tę nagrodę w dziedzinie literatury? Podaj nazwiska tych ludzi. Napisz, kiedy i za co otrzymali tę prestiżową nagrodę.

 

 

 

V ZESTAW

  1. Zagadka dla wędkarzy

 

Wicek i Wacek to para zwariowanych przyjaciół. Nie można ich zrozumieć, tak przekręcają wyrazy. Właśnie wybrali się na ryby. Przeczytajcie ich rozmowę.

Wacek gapi się na rzekę i nagle wrzeszczy:

-         Nil! Ale wolno płynie...

-         Bo leń!

-         O, koń!

-         Kot, łap!

-         A tam co widzisz?

-         As i arka!

 

Wicek i Wacek widzieli w sumie 5 ryb. Jakie to ryby? Wymieńcie ich nazwy. Dla ułatwienia rozwiązania zdradzę wam tajemnicę: nazw trzeba szukać w zespołach liter zakończonych wykrzyknikiem.

 

2. Podziel na sylaby następujący tekst:

 

         Woła dzieci panna Anna, już jest miękka kaszka manna. Janek i Franek stłukli; słój. Dzbanek, wazon, miseczkę oraz saganek. Hanna, Iwona oraz Halina zdążają lekkim krokiem do kina. Tuż obok rynny jest pusta wanna, a obok wanny rośnie dziewanna.

 

 

VI ZESTAW

Wyjaśnij pisownię poniższych wyrazów i podaj właściwą zasadę ortograficzną:            
Ogród.................................................................                                                                         
skrócić  ................................................................                                                                      szósty...................................................................                                                                             ważenie.................................................................                                                                                   mrożonka-..............................................................                             
 tworzy ...................................................................                                                                                 scharakteryzować.................................................                                                            zharmonizować.....................................................                                                                   kalendarz..............................................................                                                                      niepotrzebny.........................................................                                                                            straż.......................................................................                                                                        odzież...................................................................                                                              
niegrzeczny...........................................................                                                                   poszedłbym...........................................................                                                                               
nie wziąłem........................................................                                                                             maluję ...................................................................                                                                       paluszek .................................................................                                                                    malutki ...................................................................                                                                      ogródek-..................................................................

VII ZESTAW

Jakie znasz słowniki i encyklopedie, które pomagać mogą uczniowi w odrabianiu zadań domowych, redagowaniu prac pisemnych?

Zadanie dla CIEBIE : Podaj tytuły wszelkich znanych Ci słowników, poradników  i encyklopedii oraz wymień ich redaktorów (autorów). Następnie krótko opisz ich przydatność, czyli w jakim celu powinniśmy do nich zaglądać.

VIII ZESTAW

Wyszukaj w encyklopedii, odpowiednim słowniku lub w Internecie wyjaśnień następujących haseł:

Alternatywa-

Bezpośrednio -

Dobroczynny -

Dzierżawić-

Homonim -

Ikebana -

IX ZESTAW

WYRAZY POKREWNE

1. Uzupełnij tabelkę, dopisując wyrazy pokrewne do podanych w pierwszej kolumnie.

Rzeczownik

Rzeczownik

Przymiotnik

Czasownik

chmura

 

 

 

kropla

 

 

 

wiatr

 

 

 

szkoła

 

 

 

 

2. Wpisz wyrazy bliskoznaczne do podanych.

Ziemia - ....................

Zwierciadło- ........................

Radość- ..............................

Książka- ............................

Jeść- .................................

Patrzeć- ............................

Lubić - .................................

Miły - ...................................

Jezdnia- ........................

Nauczyciel - ..........................

3. Dopisz wyrazy o przeciwnym znaczeniu.

Pracować- .................................

Śmiać się- ..........................................

Iść -.......................................

Przytyć- .................................

Dobro - .................................

Strach- ...................................

Zgoda- ..................................

Ciepły- ................................

Długi - ...............................

Ulewny- ................................

 

X ZESTAW

Podane w nawiasie cyfry i liczby zapisz słownie w odpowiedniej formie.

Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje, a miał ich wszystkich (123).................................................................................

Wyglądał jak (1,5) ............................... nieszczęścia .

Miłość od (1) .................................wejrzenia.

Zabawa na (102) ..................................  .

Był w (7) ...............................niebie.

Gdzie (2) ..................... się bije, tam (3) ..................korzysta.

I w (100) ............... koni nie dogoni.

 

XI ZESTAW

Zbliża się Dzień Matki (26 MAJA)– chcesz wręczyć swojej mamie laurkę.

Na pierwszej stronie laurki przygotuj wydzierankę ( zarys wazonu z kwiatami – uczniowie otrzymują ksero). W środku– napisz życzenia. Możesz wykorzystać słownictwo podane w ramce.

Zdrowie, szczęście, miłość, sto lat, spełnienie marzeń, radość, pomyślność

 

XII ZESTAW

Zapoznaj się z życiorysem Małgorzaty Musierowicz , a następnie odpowiedz na pytania dotyczące jej życia i twórczości.

Małgorzata Musierowicz urodziła się w ostatnich miesiącach II wojny światowej, w Poznaniu. Kilka lat później przyszedł na świat jej brat Staś. Ich rodzice dużo pracowali, więc Małgosia zajmowała się bratem. Jej dzieciństwo mimo powojennej biedy było pełne radości i fantazji. Kiedy mały Staś miał cztery lata, postanowiła nauczyć go liter. Użyła do tego długich, tłustych, różowych dżdżownic. Nadawała im patyczkiem kształt liter i w ten sposób nauczyła brata całego alfabetu. Nie przepadała natomiast za szkołą. Na lekcjach nudziła się, więc czytała pod ławką książki. Buntowała się i wszystko widziała w czarnych kolorach. Jednym z powodów była jej wielka niechęć do nauk ścisłych i absolutny brak zdolności w tym kierunku. Sukcesy odnosiła na lekcjach: łaciny, polskiego, śpiewu i rosyjskiego. Uważano ją za lenia, ale nim nie była, wręcz przeciwnie: zapisywała całe zeszyty poezją i prozą, bardzo dużo czytała, a nawet tłumaczyła wierszem poematy z łaciny. Jej zdolności docenili profesor Węgrzynowicz - jej wychowawca (zwany przez uczniów Dziadkiem), a także profesor Latawiec - nauczyciel polskiego.
Na początku XI klasy wzięła udział i zajęła drugie miejsce w ogólnopolskim quizie polonistycznym.
Profesor Węgrzynowicz zrozumiał, że Małgosia jest stracona dla nauk ścisłych i pomógł jej na ustnej maturze z matematyki mówiąc: "Są ludzie, którzy umieją liczyć i są ludzie, którzy nie umieją liczyć. To dziecko nie umie. Ale umie za to wiele innych rzeczy. Zasługuje na świadectwo dojrzałości."

 Rozpoczęła studia na wydziale malarstwa i rysunku na poznańskiej PWSSP (Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Pięknych). Po dyplomie wyszła za mąż za pana Musierowicza - kolegę z wydziału architektury. Niedługo potem na świat przyszedł syn Andrzej, a potem córka - Zosia. Dwa lata po jej urodzeniu trafiła na ogłoszenie w "Kulturze" o konkursie na książkę dla młodzieży. I tak powstał "Małomówny i rodzina". Nagrody nie otrzymała, ale w 1975 roku książka ukazała się drukiem. Za pierwsze honorarium kupiła maszynę do pisania, bo "Małomównego" pisała na pożyczonej. I tak rozpoczęła się jej kariera literacka. "Szósta klepka" to powieść, do której napisania namówił panią Małgosię młodszy brat Stanisław Barańczak, (który już wtedy był znanym poetą). To pierwsza książka z cyklu Jeżycjada -którego nazwa utworzona została od miejsca, w którym mieszkają bohaterowie książek - Jeżyce to dzielnica Poznania. Jej kontynuacją jest "Kłamczucha". Rodzina Borejków, którzy są głównymi bohaterami, pojawia się dopiero w trzecim tomie pt. "Kwiat Kalafiora".
Jeżycjada zmieniła się w wielką sagę rodzinną ciągnącą się przez lata siedemdziesiąte, osiemdziesiąte, dziewięćdziesiąte i wchodzi z nami w XXI wiek. W międzyczasie powiększyła się także rodzina pani Małgosi. Na świat przyszła jeszcze dwójka dzieci: Emilka i Bolo.
Fanami jej książek są nie tylko nastoletnie dziewczęta, ale także dorośli, m. in. Czesław Miłosz, Maria Janion, Marian Stala, Jacek Kuroń i wielu innych.
Jeżycjadę można czytać z mapą Poznania w ręku. Zgadzają się wszystkie szczegóły. Te zgodności sprawdziły dziesiątki czytelniczek, które odwiedzają Poznań, aby przejść się po ulicy Roosevelta, po Moście Teatralnym, pójść na Rynek Jeżycki i zajrzeć w jeszcze inne miejsca ukazane w książkach pani Małgosi.
W 1992 roku Poznań urządził Małgorzacie Musierowicz wielką fetę w Pałacu Kultury - "Idy Majowe". Profesor Jan Skuratowicz opowiadał o architekturze Jeżyc, prezydent miasta udzielał korepetycji z fizyki; w bufecie podawano murzynka Gabrysi i rosołek Mamy Borejko, a w kontuarach można było oglądać rekwizyty z Jeżycjady, m. in. kożuszek Aurelii  i poplamione rajstopki, kartki na mięso i cukier, żółtą sukienkę Gabrysi zrobioną z zasłonki, podręcznik z zadaniami z fizyki, których nie umiała rozwiązać Bebe i inne.
Rok później biorąc przykład z "Noelki" mieszkańcy Poznania zaczęli organizować wigilie pod gołym niebem dla bezdomnych i biednych.
Pani Małgosia jest nie tylko autorką Jeżycjady. Napisała ponad trzydzieści książek. Zostały one przetłumaczone na wiele języków, m. in. japoński. Pisze również felietony w "Tygodniku Powszechnym". Jest ona nazywana "Polską L. M. Montgomery", "Kornelem Makuszyńskim w spódnicy", a także "Homerem Jeżyc".

 

1. Kiedy i gdzie urodziła się Małgorzta Musierowicz?

2. W jaki sposób M. Musierowicz nauczyła swego brata liter alfabetu ?

3. Jakie lekcje szkolne najbardziej lubiła?

4. Jakie miała zdolności w szkole i kto je docenił?

5. Gdzie i jaki kierunek studiowała po maturze?

6. Wymień imiona dzieci pani Małgorzaty.

7. Jaką książkę dla młodzieży napisała jako pierwszą?

8.  Co kupiła za pierwsze honorarium?

9. Kto był bratem pisarki?

10. Wymień tytuły innych książek Musierowicz- podaj 5 pozycji.

 
Część 2 http://zspig.pl/viewpage.php?page_id=372

Komentarze
Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Nick:*
E-Mail:*
Strona:
Treść:*

Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?